Depressie

6 Belangrijke adviezen tegen een herfst- winterdepressie

Vallende blaadjes en herfst- winterdepressie

Als de blaadjes vallen krijgen sommige mensen last van somberheid.  Die somberheid kan overgaan in een depressie. We noemen het een herfst- winterdepressie. Niet fijn als je dat overkomt.

Zeker als je elk jaar, als de dagen korter worden, daar last van krijgt. Het is alsof het zo hoort, blaadjes die vallen zorgen voor somberheid. De een heeft er geen last van en voelt niets van stemmingswisselingen.

In Noord-Europa zijn we door ons klimaat meer naar binnen dan naar buiten gericht. Zomers verblijven we meer buiten. Maar als de temperatuur daalt, het later licht wordt en eerder donker is, trekken we ons terug in ons huis. Alleen of met ons gezin. Of alleen als je alleen bent. Tijdens de donkere dagen hebben we minder daglicht en branden de lampen in huis, of waar je ook verblijft. We hebben behoefte aan licht. Licht hebben we simpelweg nodig om alles duidelijk te kunnen zien, te kunnen lezen en niet te struikelen over de rommel die we zonder licht niet kunnen zien.  

Hoe zorg je er nu voor dat je dit niet in een herfst- of winterdepressie terecht komt. In deze blog geef ik je een 6-tal aantal belangrijke adviezen. Een mooie song over vallende blaadjes is van Eva Cassidy,  "Autumn Leaves".

  1. Licht
  2. lucht
  3. Ruiken
  4. Kleur
  5. Visualiseren
  6. Mensen

1. Licht

We hebben licht nodig. Zonder licht kunnen we ons moeilijk oriënteren. We zijn hulpeloos. Als je visueel gehandicapt bent, heb je geleerd je andere zintuigen beter te ontwikkelen dan personen die hun ogen goed kunnen gebruiken. Wanneer je iemand een aantal dagen geblinddoekt houdt en verplaatst, zoals dat bij gevangenschap in oorlogstijd jammer genoeg gebeurt, heeft dit grote traumatische gevolgen.

Tegen herfst- en winterdepressies is lichttherapie een van de meest ingezette hulpmiddelen om de depressie enigszins te verzachten. Over het algemeen is dit laagdrempelig. Een verwijzing van een huisarts is voldoende. De resultaten zijn redelijk goed.

Los van een lichttherapie is het goed om je te laven aan het licht. Het is makkelijk om in het najaar langer op bed te blijven liggen. Dat kan ik begrijpen. Waarschijnlijk hebben we een natuurlijke behoefte aan meer slaap als het langer donker is. Toch adviseer ik je gebruik te maken van het licht. Het natuurlijke licht buiten, van de zon. Dus kom uit je bed als het licht is en blijf daar zo lang mogelijk van genieten. Als het even kan doe je dat buiten.

Kijk eens richting de zon, met een zonnebril, als het licht te fel is. Het is toch wonderbaarlijk wat de zon allemaal mogelijk maakt op onze planeet aarde. We hebben licht, alles groeit en kan gedijen door het zonlicht. Het geeft ons warmte waar we ons aan kunnen warmen en onze natte kleren kunnen drogen. Helemaal gratis en de zon is er altijd, als een goede vriend altijd.

2. Lucht

Lucht is net zo belangrijk als licht. Zeker tijdens de Corona-crisis waar we nu middenin zitten. Buitenlucht is altijd beter dan de lucht van verblijfsruimten. De lucht die anderen uitademen, adem jij weer in. Dat is in de buitenlucht veel minder. De verdunning, door de grote hoeveelheid buitenlucht is daar veel groter.

Frisse lucht werd vroeger al ingezet voor mensen die last hadden van hun luchtwegen. Bronchitis of Astma, dan ging je voor een kuur naar Zwitserland, waar de lucht schoon was. Onze lucht is ten opzichte van vroeger, waar vooral met steenkool werd gestookt, gelukkig schoner.

Wandelingen op het strand of in het bos zijn altijd de moeite waard. Alleen of met anderen. Spreek eens buiten af, in plaats bij je thuis. Neem een picknickmandje mee. Ik doe het regelmatig, zelfs als het regent of winter is, er is altijd wel een plekje te vinden. Én vrienden zijn altijd weer verrast als dat picknickmandje tevoorschijn komt. Het werkt aanstekelijk, ik hoor regelmatig dat vrienden het overgenomen hebben.

Adem als je buiten bent vooral zo diep mogelijk in en houdt dat even vast. Laat de lucht dan weer langzaam ontsnappen. Je weet dan te waarderen wat frisse buitenlucht met je doet. Daar mag je dankbaar voor zijn.

3. Ruiken

Ik wil vooral de positieve kanten belichten van de donkere dagen. Wellicht dat je onderbewuste een relatie legt tussen het vallen van de bladeren en het somberen. Dat doen we toch elke winter? Denkt je onderbewuste. Om dat te voorkomen, laat ik je de positieve kanten zien van wat je somber maakt. Zo is de herfstgeur die je in het bos ruikt heerlijk en voel je dat je daar helemaal van opknapt. En kun je vol verlangen uitzien naar een heerlijk stoofpotje, de geur komt je al tegemoet. De geur van gezelligheid, is voor velen onder ons, die van een openhaard of haardkachel. De geur van verbrand haardhout dat uit de schoorstenen komt. En ja, ik kan mij van alles voorstellen waarom dit verontreinigend is, maar dat doe ik nu niet. Ik ben je immers door de herfst- winterdepressie aan het helpen.

Hoe iets ruikt kunnen we nog niet reproduceren. We hebben wel herinneringen aan een geur. Misschien hebben we in ons onderbewuste een soort geurbibliotheek, waar we geuren herkennen. Mooi om de moeite te doen een ander uit te leggen wat je nu echt ruikt en hoe je dat onder woorden brengt. Voor iedereen is een geur weer anders met een andere betekenis. Herinneringen aan vroeger, vooral fijne herinneringen zullen je een positieve boost geven. De geur van appeltaart die in de oven wordt bereidt is zo'n geur die ons positief stemt.

Neem geur mee naar huis, maak een herfsttafeltje. Waarschijnlijk heb je die op de kleur-, lagere- of basisschool wel eens gemaakt. Maak eens een herfsttafeltje en geniet van de mooie kleuren en geur.

4. Kleuren

De kleuren van de herfst en winter zijn somber. Kijk in de kledingwinkels maar eens wat daar hangt. Je wordt er niet vrolijk van. En buiten is het al niet anders, wat in de lente zo mooi bloeide met dat mooie licht erop, is nu uitgebloeid en valt (negatieve) op de grond. En zo is het ook, het verschil met de lente is het verschil tussen groeien, een positieve beweging naar boven, en afsterven, een negatieve beweging naar beneden. Maar ja, niemand is verplicht om in sombere kleding te lopen. Dus maak je eigen keus, vraag om kleur en zorg dat de vraag groeit. Doe eens anders, wees een kleurrijk licht, dat gezien en gevonden mag worden.

Bezoek een galerie of museum, je zult zien dat je daar blij van wordt. Ik ben dat namelijk altijd! Vooral van kleurrijke moderne kunst word ik blij. Thuis heb ik ook kleurrijke schilderijen aan de muur. Ik word er vrolijk van. Huur eens een schilderij of kunstobject bij de Kunstuitleen of koop er een bij een kunstenaar, het hoeft niet duur te zijn. En je maakt twee mensen blij.

Geniet van de vele natuurlijke herfstkleuren en zie dat als een heel erg mooi cadeau van de natuur. De prachtige kleurschakeringen, dat is waar ik heel gelukkig van word.

5. Visualiseren

Als je mijn blogs wel eens hebt gelezen of cliënt bij mij bent, weet je dat ik het belangrijk vind om in het NU te leven en dat ik herinneringen belangrijk vind, vooral de positieve. Daar kun je op terugvallen als het even wat minder met je gaat, bijvoorbeeld als je in die herfst- winterdepressie terecht komt. Verzamel foto’s en filmpjes op je smartphone, maak een aparte map aan met je gelukkigste momenten. Noem die map GELUKSMAP. Als je er voorbij scrolt zul je zien dat je daar al gelukkig van wordt. Nog gelukkiger word je als je de foto’s en filmpjes in die GELUKSMAP bekijkt.

Hang ook foto’s op een plek in je huis, je entree, toilet, keuken of woonkamer. Ik ben mijn visite soms lang kwijt als ze even naar het toilet zijn. Meestal bekijken ze de foto’s bij mij in de hal, die een hele geschiedenis laten. Een kijkje in de ziel en als ze willen beantwoord ik de vragen die het soms oproept.

Daarnaast is het goed om regelmatig even te verstillenen te visualiseren.  Mediteren of mijmeren als je dat zo wilt noemen. Tijdens deze donkere dagen kun je visualiseren over mooie witte zandstranden ergens op een tropisch eiland. Heerlijk zomers weer en een lekkere temperatuur. Mooi muziekje erbij en maak het compleet met een BBQ naar keuze en natuurlijk een lekker drankje.

6. Mensen

Of je nu deel uitmaakt van een gezin, groep of alleen bent, je bent een mens. Een mens heeft behoefte aan gezelschap. De ene persoon kiest ervoor om alleen te zijn. Een ander wil mensen om zich heen. Weer een ander af en toe van beide. Zoveel mensen zoveel mogelijkheden. Soms is het niet jouw keuze om zo te leven en dat kan het eenzaam maken. Zeker in de herfst- winterperiode, wanneer veel mensen zich terugtrekken.

We communiceren zogenaamd veel via social media. Maar heb je ook echt gemeend contact? Ken je iemand die lijdt onder een herfst- winterdepressie? Ook nu het Coronavirus heerst, is het goed aandacht aan elkaar te geven. Ga vooral met positieve mensen om en mensen die met humor en plezier de dag doorkomen. Daar kun je je aan optrekken als je last van de herfst- winterdepressie hebt. Maar vooral; Let een beetje op elkaar, daar wordt de wereld alleen maar mooier van.

Walter Keyner, Coach & Therapeut bij Wutah Gouda

Heb jij last van een herfst- of winterdepressie? Weet of voel je dat er iets in je leven moet veranderen of ga je dat juist uit de weg? Ik kan je helpen om blokkades op te lossen en balans terug te vinden en te behouden. Meld je dan aan door je gegevens achter te laten op het contactformulier en ik neem binnen 24 uur contact met je op, om jou passend te ondersteunen.  

Ik ben Walter Keyner, Coach en Hypnose- en regressietherapeut bij Wutah in Gouda