/Hulp bij

HSP, Hooggevoeligheid

HSP, Hooggevoeligheid

Ben jij een Hoog Sensitief Persoon (HSP)? De kans is ongeveer 10% tot 15% dat je tot die groep behoort. Binnen die groep zijn weergradaties. De een ervaart het als last en een ander kan er goed mee leven.

Een aantal algemene kenmerken

  • Merken veel details en subtiliteiten op,
  • Voelen stemmingen van anderen aan,
  • Hebben een rijke innerlijke belevingswereld,
  • Dromen, fantaseren en overwegen veel,
  • Zijn zorgzaam en bewust
  • Doen dingen graag in hun eigen tempo,
  • Worden door schoonheid en kunst diep geroerd,
  • Houden van stilte en rust.

De kenmerken van een HSP

Nu zou je kunnen zeggen dat iedereen wel enkele van die kenmerken heeft. Maar heb je ook last van het volgende;

  • Storingen uit je omgeving die anderen niet schijnen op te merken.
  • Harde geluiden onttrekken je aan jezelf.
  • Van een iemand met (on)uitgesproken negatieve gevoelens raak jij van slag.
  • In contact met iemand anders lijk je volkomen leeg te lopen.
  • Een paar uur winkelen brengt je aan de grens van je vermogen. Je wilt naar huis, je in eenzaamheid terugtrekken en niets meer aan je hoofd hebben.
  • Door zoiets als honger ben je snel uit je doen, je wordt snauwerig en licht in je hoofd.
  • Werken in een hectische kantooromgeving kost jou veel meer energie dan je collega’s.
  • Onvriendelijke opmerkingen kunnen je snel van streek maken. Daarentegen voel je je diep bewogen door een hartelijke attentie.
  • Je hebt snel last van stressverschijnselen zoals maagpijn, onrustige darmen, hoofdpijn, kriebelende zenuwen of andersoortig gevoel van onbehagen.
  • Gevoelens van boosheid, verdriet en vertwijfeling nemen snel een loopje met je.

Het komt er op neer dat alles net even wat meer bij je binnenkomt dan bij anderen. Dat kun je zien als een groot nadeel. En je kunt daar onder leiden.

Hoe krijg je de regie?

Als ervaren HSP ken ik al deze ongemakken en heb geleerd daar mee om te gaan. Ik zie het niet langer als een last. Met deze bijzondere eigenschappen kan ik ook meer aanvoelen en daar positief gebruik van maken. Dat kan ik jou ook leren.

Ik geef je alvast 3 tips:

1.      Zet HSP uit je hoofd! Het is de roze olifant in je hoofd. Zie jezelf als een persoon die alles kan.

2.     Neem regelmatig stilte en rustmomenten. Mediteren is voor jou heel belangrijk.

3.     Gronden en op blote voeten lopen helpt de overtollige prikkels af te voeren.